با کاروان اهل دل

.... اِنَّ الذین قالـوا ربّــنا الله ثـمَّ اسـتـقامـوا ...

با کاروان اهل دل

.... اِنَّ الذین قالـوا ربّــنا الله ثـمَّ اسـتـقامـوا ...

بسم الله الرّحمن الرّحیم

اللّهم صَلِّ عَلی محمّد و آل محمّد

عارفانی که به حق جان و دل آباد کنند

چه شود گر به نگاهی دل ما شاد کنند

آن کسانی که به اوصاف خدا موصوفند

بود آیا که ز ما پیش خدا یاد کنند

یا علی مدد

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

قصیده شمسیه1

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۲۹ ق.ظ

هو


1)ای شاه جسم و جان علی مستان سلامت میکنند
ای ظاهر و پنهان علی مستان سلامت میکنند

2)در چشم ِدلها جای تو در سرّ جان مأوای تو
عالم همه شیدای تو مستان سلامت می کنند


3)در جان ِجانان جان توئی حجّت تو و برهان توئی
زیتونه ی ایمان تویی مستان سلامت میکنند

4)اوّل تو و آخر تویی باطن تو و ظاهر تویی
عالم تو و قادر تویی مستان سلامت میکنند


5)مبدأ تو و میعاد تو، توحید را بنیاد تو
جبریل را استاد تو،مستان سلامت میکنند

.

.

ادمه دارد 

إنشاءالله


 
1) شرح بیت اول:
نام شریف و همایون حضرت علی علیه السلام اسم اعظم الهیست.این اسم مبارک دلالت دارد بر برتری باری تعالی از ممکنات و بلندی ذات وصفات او و اینکه از تمام نقص ها و خلل ها پاک است.
خدای تعالی فرمود: نام علیّ را از اسم خود مشتق کردم و آن
علیّ اعلی است.البتّه منظور از اشتقاق بیرون آمدن واژه ای از واژه ی دیگر نیست بلکه به نظر اهل معرفت این اشتقاق معنوی است یعنی همچنانکه ذات مقدّس آن حضرت از نور اقدس الهی مشتق شده، صفاتش نیز از اسم ها و صفات حق به ظهور پیوسته است
زیرا امیرالمومنین علیه السلام مظهر اسم ها و صفات حضرت حق است.
نامش از نام یار مشتقّ بود
هرکجا رفت همرهش حق بود
شاه جسم و جان : اشارت است به کمالات صوری و معنوی آن حضرت در دو عالم غیب و شهادت.؛
در عوالم نیست جز یک سلطنت
سلطنت حق راست کنه و معرفت
آن بود شاهی سلطان عظیم
عین ذات حق چون ذاتش قدیم
غیر ذات پاک حق چیزی دگر
نیست تا یابد از ان شاهی خبر
جلوه ی ذاتیش در دور ظهور
شد ولایت نام آن عشق غیور
زان ولایت ملک حق آمد دوام
الولایه لله الحق خوان تمام
زان علی ممسوس ذات الله شد
سـبّ و منعش کار هر گمراه شد
این ولایت ظاهرش نور نبی است
باطنش سرّ نبیّ است و علی است.
در نگاه عارفان بزرگ شیعی حضرت مولی الموحّدین مظهر سلطنت ذاتی و غیبی الهی هستند به بیان دیگر حقیقت نورالانوار محمّدی در هر عصری و زمانی در وجود مقدّس یکی از ائمه اطهار .سلام الله علیهم. جلوه گر است.
 ظاهر و پنهان :اشارت است به اینکه امیرالمومنین در دور نبوّت ختمیّه محمّدی ص آشکار شدند در حالی که به صورت ظاهر و پنهان با آن وجود مقدّس یکی بودند امّا پیش از این ظهور با سایر پیامبران الهی به باطن همراه بودند.
 مستان: اشاره است به عارفان مشتاقی که از لذت دیدار وجه الله غرق در حیرتند.
 مستی کاید ز بوی شاه فرد
صد خم می در سر و مغز آن نکرد




 

إن شاء الله  ادامه دارد...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۴
محب الاولیاء

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی