قصیده شمسیه1
جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۲۹ ق.ظ
هو

1)ای شاه جسم و جان علی مستان سلامت میکنند
ای ظاهر و پنهان علی مستان سلامت میکنند
2)در چشم ِدلها جای تو در سرّ جان مأوای تو
عالم همه شیدای تو مستان سلامت می کنند
3)در جان ِجانان جان توئی حجّت تو و برهان توئی
زیتونه ی ایمان تویی مستان سلامت میکنند
4)اوّل تو و آخر تویی باطن تو و ظاهر تویی
عالم تو و قادر تویی مستان سلامت میکنند
5)مبدأ تو و میعاد تو، توحید را بنیاد تو
جبریل را استاد تو،مستان سلامت میکنند
.
.
ادمه دارد
إنشاءالله
1) شرح بیت اول:
نام شریف و همایون حضرت علی علیه السلام اسم اعظم الهیست.این اسم مبارک دلالت دارد بر برتری باری تعالی از ممکنات و بلندی ذات وصفات او و اینکه از تمام نقص ها و خلل ها پاک است.
خدای تعالی فرمود: نام علیّ را از اسم خود مشتق کردم و آن
علیّ اعلی است.البتّه منظور از اشتقاق بیرون آمدن واژه ای از واژه ی دیگر نیست بلکه به نظر اهل معرفت این اشتقاق معنوی است یعنی همچنانکه ذات مقدّس آن حضرت از نور اقدس الهی مشتق شده، صفاتش نیز از اسم ها و صفات حق به ظهور پیوسته است
زیرا امیرالمومنین علیه السلام مظهر اسم ها و صفات حضرت حق است.
نامش از نام یار مشتقّ بود
هرکجا رفت همرهش حق بود
شاه جسم و جان : اشارت است به کمالات صوری و معنوی آن حضرت در دو عالم غیب و شهادت.؛
در عوالم نیست جز یک سلطنت
سلطنت حق راست کنه و معرفت
آن بود شاهی سلطان عظیم
عین ذات حق چون ذاتش قدیم
غیر ذات پاک حق چیزی دگر
نیست تا یابد از ان شاهی خبر
جلوه ی ذاتیش در دور ظهور
شد ولایت نام آن عشق غیور
زان ولایت ملک حق آمد دوام
الولایه لله الحق خوان تمام
زان علی ممسوس ذات الله شد
سـبّ و منعش کار هر گمراه شد
این ولایت ظاهرش نور نبی است
باطنش سرّ نبیّ است و علی است.
نام شریف و همایون حضرت علی علیه السلام اسم اعظم الهیست.این اسم مبارک دلالت دارد بر برتری باری تعالی از ممکنات و بلندی ذات وصفات او و اینکه از تمام نقص ها و خلل ها پاک است.
خدای تعالی فرمود: نام علیّ را از اسم خود مشتق کردم و آن
علیّ اعلی است.البتّه منظور از اشتقاق بیرون آمدن واژه ای از واژه ی دیگر نیست بلکه به نظر اهل معرفت این اشتقاق معنوی است یعنی همچنانکه ذات مقدّس آن حضرت از نور اقدس الهی مشتق شده، صفاتش نیز از اسم ها و صفات حق به ظهور پیوسته است
زیرا امیرالمومنین علیه السلام مظهر اسم ها و صفات حضرت حق است.
نامش از نام یار مشتقّ بود
هرکجا رفت همرهش حق بود
شاه جسم و جان : اشارت است به کمالات صوری و معنوی آن حضرت در دو عالم غیب و شهادت.؛
در عوالم نیست جز یک سلطنت
سلطنت حق راست کنه و معرفت
آن بود شاهی سلطان عظیم
عین ذات حق چون ذاتش قدیم
غیر ذات پاک حق چیزی دگر
نیست تا یابد از ان شاهی خبر
جلوه ی ذاتیش در دور ظهور
شد ولایت نام آن عشق غیور
زان ولایت ملک حق آمد دوام
الولایه لله الحق خوان تمام
زان علی ممسوس ذات الله شد
سـبّ و منعش کار هر گمراه شد
این ولایت ظاهرش نور نبی است
باطنش سرّ نبیّ است و علی است.
در نگاه عارفان بزرگ شیعی حضرت مولی الموحّدین مظهر سلطنت ذاتی و غیبی الهی هستند به بیان دیگر حقیقت نورالانوار محمّدی در هر عصری و زمانی در وجود مقدّس یکی از ائمه اطهار .سلام الله علیهم. جلوه گر است.
ظاهر و پنهان :اشارت است به اینکه امیرالمومنین در دور نبوّت ختمیّه محمّدی ص آشکار شدند در حالی که به صورت ظاهر و پنهان با آن وجود مقدّس یکی بودند امّا پیش از این ظهور با سایر پیامبران الهی به باطن همراه بودند.
مستان: اشاره است به عارفان مشتاقی که از لذت دیدار وجه الله غرق در حیرتند.
مستان: اشاره است به عارفان مشتاقی که از لذت دیدار وجه الله غرق در حیرتند.
مستی کاید ز بوی شاه فرد
صد خم می در سر و مغز آن نکرد
صد خم می در سر و مغز آن نکرد
إن شاء الله ادامه دارد...
۹۳/۰۵/۲۴